donderdag 20 oktober 2016

Verpak, versier en verkoop die burgertop


Door Laura Scholte                                                                                                           Column                                                                                                                                                                                                
Een grote ballon met "gratis" boven een ijscokar. Volgens Tom Oomen is dat de enige  manier om mensen uit De Kooi bij elkaar te krijgen. Praten over politiek doen de mensen hier niet graag, behalve dan om zich flink uit te laten over achterstallig onderhoud of het nieuwe parkeerbeleid. De burgertop komt eraan, maar wat doe je om iedereen te betrekken? Van de bewoners van de Kooi kan je niet verwachten dat ze zelf huiskamergesprekken gaan organiseren, daarvoor is het wantrouwen tegenover de gemeente te groot. De oplossing is misschien lang zo moeilijk niet.

Het hoeft natuurlijk geen ijscokar te zijn, maar een publieksgerichte aanpak is helemaal zo’n slecht idee nog niet. De gedachte van Stadslab dat iedereen zich graag inzet voor de burgertop is mooi, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige mensen hebben wat meer aansporing nodig. Dat betekent niet dat de bewoners van De Kooi niet betrokken zijn; ze hechten veel waarde aan de stad, en met name aan hun buurt. Er heerst echter een sterk collectief gevoel dat de buurt is vergeten. Als je iets van hen verlangt, zal je moeten laten zien dat je bereid bent om naar hen toe te gaan en naar hen te luisteren.

Van deur tot deur gaan met je praatje zal niet erg effectief zijn. Als je de wijk in gaat, is het buurthuis een goede plek om te beginnen. Het is een centrale plek waar veel buurtbewoners samen komen om een kopje koffie te drinken of een sigaretje te roken. De Kooi wordt niet voor niet een sociale wijk genoemd; de mensen zijn graag in voor een praatje. Er is al een groep bijeen, je hebt al gauw 

 Het kan natuurlijk zijn dat dit niet genoeg is om de bewoners van De Kooi enthousiast te maken voor de burgertop, maar extra maatregelen zijn zo getroffen. Gooi bijvoorbeeld flyers door de bus met alle informatie over de burgertop erop: data, plaats, en voorbeelden van successen in andere steden. Zo is er geen verwarring over wat de burgertop inhoudt en vergroot je het gevoel bij de buurtbewoners dat ze worden betrokken. Hang een formulier op in het buurthuis waar de bewoners hun klachten en ideeën op kwijt kunnen. Kortom: vergroot de laagdrempeligheid, een goed begin is het halve werk.

We zullen ervoor moeten zorgen dat de bewoners van De Kooi weten waar er wat te halen valt. Of dat nou bij een ijscokar is, of bij de gemeenteraad, maakt niet uit. Zolang het maar duidelijk is dat de burgertop er ook is voor hen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten